Lokal pressen

I år fyller Brommagymnasterna 50 ar. Under ett halvt sekel har många av Sveriges främsta gymnaster hjulat förbi. Däribland Johan: Jonasson, Jörgen Jonasson, Magnus Rosengren, Delila Baraka och Micke Hjorth.

Förra helgen var det stor jubileumsfest i en fullsatt Akeshovshall. Inför sprängfyllda läktare körde man jubileumsgalan två gånger. 900 gymnaster av klubbens 2 400 aktiva i alla åldrar visade upp vad de kunde. Mest imponerande var Eric Persson, 9, som tillsammans med sin tränare Eric Sherbin svarade för akrobatik i den högre skolan.

Johan Jonasson blev en barriärbrytare i svensk gymnastik. Det hade gått 30 år sedan William Thoresson från Göteborg tog OS-medaljer 1952 och -56 innan Johan visade att svenskar kunde komma bland de tio främsta på EM och VM.

Överkom hinder

Johan Jonasson tränade i en gammal sliten skolgymnastiksal där mycket tid gick bort för att plocka fram respektive återställa redskapen. Trots detta handikapp lyckades han andå nå världseliten. Han kom tia vid VM i Moskva och krönte sin karriär pa EM i Globen -89 med att sluta fyra fyra gånger, främst i själva mångkampen men också i tre grenfinaler

Fem ar senare tog hans klubbkamrar Magnus Rosengren Bsommagymnasternas första och hittills enda medalj pa ett EM. "Mange" placerade sig trea i hopp på EM i Prag 1994. Han gick till ytterligare ett par grenfinaler i senare EM i fristående och hopp. I fjol tvingades han sluta på grund av skada.

I SM -95 i Järfälla blev Magnus mycket överraskande slagen i hoppfinalen av den blott 16-årige klubbkamraten Micke Hjorth. Året efter vann han hopp i junior - EM.

Startades av flicka

Om de 40 första åren hittar vi lite poänger ur den historik Mia Mathiasson sammanställde till 40 årsjubileet: Brommagymnasterna är förmodligen den enda förening som "startats" av en tioårig flicka, Barbro Örnsell.

Pappa, kan vi inte få gymnastisera på gräsmattan, så får du se hur duktiga vi är, bad lilla Barbro när hon och hennes kamrater stormade in i familjens Örnsells trädgård på Ramsundsvägen i Ängby en vårsöndag 1950.

Pappan, Georg "Jojje" Örnsell, blev uppenbarligen imponerad för han startade omedelbart Ramsundsflickorna som till hösten döptes om till Ängbyflickorna.

När inte gräsmattan räkte till flyttade de in i Norra Ängby folkskola. De annonserade i Västerort efter flickor och fick 50 nya medlemmar.

På hösten 1953 bytte de namn igen. Nu till Örnflickorna. 1955 ingick några Örnflickor, bland andra Barbro Örnsell, när en trupp från Stockholm åkte på en uppvisning till Rotterdam.

Året efter arrangerade de Gymnastikens dag i Åkeshovsparken och 1957 deltog de i Lingveckan i Eriksdalshallen.

Byter namn

1962 kommer de förta pojkarna med i föreningen och året efter byter den slutligen namn till Brommagymnasterna.

Det dröjer till 70-talet innan föreningen når framgångar på SM-nivå. 1974 blir det SM-silver i truppgymnastik och 1978 debuterar Johan Jonasson i ungdomslandslaget.

Vinter 1980-81 är medlemsantalet uppe i 1906 och Brommagymnasterna har fyra landslagsmän. Förutom Johan, brodern Jörgen Jonasson, Johan Halin och Magnus Ljungberg. Johan blir fyra på skol-VM.

1982 debuterar den första flickan i landslaget, Helena Eriksson. Samma år vinner Johan Jonasson sitt första SM i mångkamp. Helena följs några år senare av Åsa Möller och Lotta Fransson.

1990 koras Brommagymnasterna till "Årets idrottsförening" av Riksidrottsförbundet. Då kom herr- och damsegraren i SM för första gången från samma klubb.

Johan Jonasson vann tipsenligt herrarnas mångkamp och mer överaskande tog klubbkamraten Delila Baraka hem damtävlingen.

Idag har Brommagymnasrerna 3 500 medlemmar varav 2 400 aktiva och 250 ledare.

Lars Tegner

Vår: grupp | uppvisningar | tävlingar | nyheter | historik | bildarkiv | intro | länkar

tillbaks till börjantillbaka